5 TIPS TEGEN STUDIESTRESS

studiestress

Het einde van het studiejaar nadert. Hoewel je weer af en toe naar campus mag, moet je op de overige dagen alsnog zelf de discipline opbrengen voor het eindsprintje van dit jaar. Een paar herkansingen waar je eerder dit jaar tijdens de lockdown niet voldoende motivatie of energie voor kon opbrengen, of het leed dat scriptie schrijven heet, waar maar geen einde aan lijkt te komen. Pittig, maar zeker niet onmogelijk! Wij van Levensbazen en BeatUs Students hebben onze handen ineen geslagen, om jou te verzorgen van de belangrijkste tips om in deze laatste maanden jouw studiestress aan te pakken!

1. Visualiseer het succes

Een voetballer die vertelt hoe uitvoerig hij zichzelf voorstelde dat de bal in de kruising zou vliegen, nog voor hij zijn schot loste, vinden we allemaal best normaal. En toch staan we niet vaak stil bij hoe ons eigen succes eruit zou zien. Hoe levendiger jouw beeld is van de eindstreep, hoe makkelijker het wordt om jezelf te motiveren, en hoe helder het wordt welke stappen je daar naartoe moet zetten! Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een vision board te maken (fysiek of op Pinterest), met bijvoorbeeld afbeeldingen die symbool staan voor jouw droombaan, afstudeerceremonie of gedroomde vakantiebestemmingen in de toekomst. En heb je daarna tijdens je studeersessies even moeite om erbij te blijven? Neem eens een kijkje op je bord, en ga daarna weer met hernieuwde energie aan de slag!

2. Check spanning gedurende de dag

Vaak zijn we gespannen zonder dat we het door hebben. Check eens meermaals per dag de volgende drie dingen:

  1. Heb jij je schouders opgetrokken, of zijn ze ontspannen?
  2. Zijn je kaken aangespannen, of valt dat mee?
  3. Waar zit je ademhaling? Hoog en gejaagd in je borst, of laag en rustig in je buik?

Door deze signalen in de gaten te houden, kun je jezelf in de eerste plaats bewust maken van je studiestress. Merk je dat je lijf vaak gespannen is, dan is het tijd om dat aan te pakken!

3. Praat over jouw studiestress

De eerste stap om actief aan de slag te gaan met studiestress, is simpelweg door erover te praten. Check eens bij je studiegenoten of zij ook gespannen zijn, waarschijnlijk kom je erachter dat je er niet alleen in staat. Mijn ervaring is dat erover praten vaak ook al verlichting geeft. Je geeft letterlijk ruimte aan dat gevoel. Als je dat niet doet, is het net alsof je een skippybal onder water blijft duwen. Het kost veel moeite, en eens in de zoveel tijd komt hij toch weer omhoog. Dus, bel eens wat vaker met vrienden, familie en studiegenoten!

4. Zorg voor structuur

Als je energie richting het nulpunt zakt, is het verleidelijk om halve dagen in bed te blijven hangen en ’s avonds en ’s nachts de achterstand in te halen. Begrijpelijk, maar een onwijs slecht idee. Je lichaam heeft rust, reinheid en regelmaat nodig als je optimale focus wilt bereiken! Zorg ervoor dat je elke dag op hetzelfde tijdstip opstaat, plan vaste studieblokken in, en neem voldoende pauze tussendoor!

5. Neem rust

Dat brengt ons meteen bij de laatste tip: Neem. Rust. Je brein kan niet eindeloos doorgaan. Het is wetenschappelijk bewezen dat blokken van 25 minuten focus afwisselen met 5 minuten pauze, een veel efficiëntere studiestrategie zijn. Het is wel van belang dat je in die pauze zo min mogelijk prikkels tot je neemt, dus grijp niet meteen je telefoon erbij om vervolgens 5 minuten door Instagram te scrollen. Nee, sta in plaats daarvan even op van je studieplek, haal een glas water of kop koffie, ga even naar het toilet, en kom dan weer rustig terug.

En heb je met dat laatste nou nog moeite? Van 17 t/m 30 mei organiseert Levensbazen samen met Thijs Launspach (je weet wel, die van het boek Fokking Druk) de We May Relax-challenge om jou te helpen jouw studiestress aan te pakken. Twee weken lang ontvang je elke dag een mail met nieuwe tips en tools, en als je oplet, zie je mij daar ook nog een keer voorbij komen 😉.

Related Articles

Responses