Boekreview – Mindset

Mindset Carol Dweck

Ik denk niet dat er een boek is waar ik meer ezelsoren in gevouwen heb, dan in de wereldwijde bestseller Mindset van Carol Dweck. Wellicht heb je wel eens gehoord van de Fixed en de Growth Mindset? Die theorie stamt uit het brein van deze vrouw. Dweck legt haarfijn en voorzien van de nodige Amerikaanse voorbeelden uitlegt hoe jij ervoor kunt zorgen dat je minder hard bent naar jezelf en je omgeving, waardoor het makkelijker wordt om te groeien in wat je doet. Groeien door middel van onderwijs, maar zeker ook op de werkvloer, in sport en zelfs in de liefde.

Een kindje dat net wordt geboren, kijkt met grote ogen nieuwsgierig de wereld in. Het leert lopen, valt oneindig vaak op zijn of haar billen en heeft niet het gevoel dat hij of zij faalt. Het staat gewoon weer op, kijkt verdwaasd om zich heen, en probeert het nog eens. Hoe kan het dan, dat wij bij het niet bereiken van onze ‘droombaan’ wél het gevoel hebben dat wij falen? Daar is natuurlijk niet één perfecte verklaring voor, maar een van de concepten die dit verklaart, is die van de fixed en growth mindset.

De centrale vraag in Mindset is of jij gelooft dat talent aangeboren, of aangeleerd is? Het klassieke nature versus nurture-debat. Als je gelooft dat talent aangeboren is, en je hier geen invloed op kunt uitoefenen, zul je het gevoel hebben dat jij jezelf keer op keer moet bewijzen. Immers, als je een vaste hoeveelheid ‘talent’ hebt, moet je wel laten zien dat jij er bovengemiddeld veel van bezit!

Mindset en uitdagingen

Met een fixed mindset ga je uitdagingen liever uit de weg dan dat je ze aanpakt. Een uitdaging stelt je namelijk voor het risico dat je faalt, en falen staat gelijk aan een oordeel van jouw kwaliteiten. Als jouw kwaliteiten vaststaan, betekent falen dat je incapabel bent. Daarnaast wil je alles het liefst alleen doen. Samenwerken betekent dat iemand kan laten zien dat diegene slimmer is dan jij; een bedreiging dus. Advies, coaching en feedback wordt gezien als ondermijnend, iets dat ik toch wel herken in onze generatie. 

Aan de andere kant, als je gelooft dat je alles kunt aanleren als je er maar hard genoeg voor werkt, denk je dat jouw potentieel niet ingeschat kan worden. Je weet immers niet waar jij over 5 jaar kunt staan na jarenlange training, oefening en moeite. Ook zie je personen om je heen als mensen van wie je kunt leren, dus werk je het liefst samen in grote(re) groepen met mensen die slimmer zijn dan jij.

Wat Dweck treffend opmerkt in mijn ogen, is dat de mensen met een fixed mindset waarbij veel in het leven meezit (en zij zichzelf zien als gifted), vaak slecht leren omgaan met tegenslagen. De personen die daarentegen al vroeg met tegenslagen te maken krijgen, leren zichzelf vaak sneller een growth mindset aan. Zij hebben namelijk gezien dat ze van elke tegenslag kunnen herstellen.

Mindset bij kinderen

Een van de mooiste anekdotes uit het boek gaat over klas vol met jonge kinderen uit de Bronx in New York. Zeker in de Verenigde Staten is the American Dream het ultieme dat je kunt bereiken, dus prestaties staan gelijk aan eigenwaarde. Deze kinderen wordt vanaf dat zij klein zijn al duidelijk gemaakt dat weinig kans maken om dingen te bereiken in hun leven. Het onderwijs is van lager niveau in hun buurt, docenten kunnen de kids niet in toom houden, waarop de kinderen gaan rellen, en je kunt de rest van de negatieve spiraal zelf wel invullen. 

Op een dag komt er een docent Engels op een van die scholen werken die besluit om het anders aan te pakken. Zij besluit kinderen niet langer te complimenteren op de resultaten, maar op het proces. In plaats van toetsresultaten als het heilige zien, geeft ze kinderen complimenten waarvan ze ziet dat ze hard werken. In plaats van de schuld bij de kinderen te leggen, dat zij niet goed kunnen leren, besluit ze voor elk kind te kijken hóe dat kind het best kan leren. Het belangrijkst is dat de kinderen het vertrouwen voelen dat zij alles kunnen leren, als ze er hun best voor doen. Vier jaar later lezen veel van de kinderen tientallen boeken per jaar, van MacBeth tot A Tale of Two Cities en Jane Eyre. Als de directeur van de school stomverbaasd de klas in loopt tijdens een van de lessen, en vraagt aan een van de kinderen hoe het kan dat zij nu zulke teksten lezen, is het antwoord: “But sir, if we don’t learn and work hard, we are on an Icarus flight to nowhere!”.

Wat neem ik mee?

Na het lezen van Mindset, neem ik zeker mee dat ook ik nog wat werk te doen heb op dit gebied. Écht openstaan voor kritiek vind ik al vanaf jongs af aan lastig, terwijl ook ik weet hoeveel lessen daarin kunnen zitten. Ook vond ik het echt eye-opening dat Dweck uitlegt hoe fixed mindsets ontstaan in opvoeding en door de maatschappij, hierdoor begrijp ik ook wel beter waar sommige karaktertrekken van mij en mijn mede-millennials vandaan komen.

Doordat elk hoofdstuk wordt afgesloten met een heldere checklist over wat je kunt aanpakken, en op welke manier, denk ik dat iedereen hier iets uit kan halen! Zoals het een echt Amerikaans boek betaamt, moet je soms wel even door de vele (herhalende) voorbeelden heen werken, waarbij ik zelf ook nog wel eens de waarheidsfactor betwist 😉.

Related Articles

Responses