Coronastress-crisisplan

Crisisplan

Het is een rare tijd, dat mogen we wel gewoon concluderen toch? Onze mentale weerbaarheid wordt even flink op de proef gesteld, en de hang naar sociaal contact groeit terwijl het uitzicht naar verbetering beperkt is. Hoe ga je met deze idiote tijden om?

Als eerst wil ik graag een onderscheid maken tussen wat je doet op het moment van een mental breakdown (a.k.a.: na ongeveer elke persconferentie van Mark), en op de lange termijn. Op de lange termijn kun je jezelf het beste focussen op de drie pijlers, waar ik eerder over schreef.

Crisisplan

Het mentale-corona-crisisplan. Heb jij er een? Ik wel, en ik ga je nu uitleggen hoe die in elkaar zit. Ik heb ontdekt dat de relatie tussen persconferenties en de momenten dat ik dit crisisplan nodig heb, erg hoog is, dus ik kan er tegenwoordig in ieder geval op anticiperen. Het belangrijkste op zulke momenten in mijn ogen, is om jezelf niet te gaan forceren om alle positieve dingen te zien. Vandaag, vanavond is het gewoon even kut. En mag je gewoon helemaal met je eigen zelfmedelijden gaan zitten. Als je dat niet doet, ben je in mijn ogen aan het vechten met jezelf, en wordt de frustratie uiteindelijk alleen maar erger. Dit is overigens ook het moment om onwijs in de klaagstand te gaan met de mensen om je heen, dan ben je het maar kwijt! Morgen weer een dag. De enige kleine tip die ik meegeef: probeer die fles wijn dicht te laten. Toegegeven, lukt mij ook niet altijd, maar de volgende dag wakker worden met een kater maakt het nog veel lastiger op de draad weer op te pakken

The Day After

De volgende dag is het tijd om de volledige routine weer aan te trekken. Ben je overweldigd door wat je moet doen door alle nieuwe maatregelen en schieten de gedachten door je hoofd? Neem dan eerst de tijd om alles op te schrijven wat er in je hoofd zit, anders blijft het in je hoofd zitten en daar schiet niemand iets mee op. Zet vervolgens een streep door alles waar je geen invloed over hebt. Weg ermee, opgeruimd staat netjes. Het is tijd om jouw gedachten, jouw emoties te laten aansturen in plaats van andersom.

Kijk vervolgens nog eens naar wat je hebt opgeschreven. Volgt hieruit een takenlijstje? Breng die dan onder in drie categorieën: moet ik vandaag doen, kan ik morgen doen, en kan ik volgende maand doen. Duidelijke prioriteiten aanbrengen, geeft rust. En als er iemand aan jouw hoofd begint te zeuren over iets wat op jouw ‘volgende maand’-lijstje staat, zeg je gewoon dat je op dit moment je prioriteit ergens anders moet leggen. Duidelijkheid voor iedereen, werkt écht het fijnst. Hoe meer twijfels, hoe meer onzekerheid, hoe meer onrust. En dat laatste is de wereld op dit moment al genoeg, zonder dat jouw twijfels daar ook nog aan bijdragen.

Als de eerste mist is opgetrokken, is het tijd om aan de iets langere termijn te werken. Op momenten dat ik me nog steeds somber voel nadat alles op papier staat, werkt het voor mij het best om mezelf letterlijk te verplaatsen, naar een andere ruimte in huis, maar het liefst naar buiten. Ja, dit doe ik ook wel eens als het regent. Dat betekent niet dat ik je per se aanraad om de longen uit je lijf te rennen (ga overigens je gang als je dit wel wilt). Je kunt ook gewoon rustig rondwandelen en bijvoorbeeld op zoek gaan naar de boom met de mooiste kleuren in de herfst, of de mooiste bloemen in de lente. Geluk zit op dit moment echt in de kleinste dingen!

Het andere voordeel van bewegen, is dat het makkelijker is om telefoons en laptops uit te laten. Op deze manier voorkom je dat je van de somberheid in een dopamine-rollercoaster valt. Dopamine maak je namelijk o.a. aan door felgekleurde notificaties en het eten van suiker. Door de verslavende werking ervan, voel je jezelf wel eventjes beter, maar daarna beland je in de welbekende (suiker)dip. Jij gaat dus lekker naar buiten zonder laptop, een telefoon hooguit voor Spotify, en de chocoladereep laat je ook thuis!

Lekker hoor, de eerste beweging is ook meteen binnen! Daarna kun je terugvallen op de lange termijn-tips uit dit artikel. Zorg dat je voldoende slaapt, gezond eet, positief tegen jezelf en anderen praat, en je focust op wat je nog wél kunt, in plaats van wat niet meer kan. Ik voeg daar zelf vaak nog meditatie aan toe om even te zoeken naar de stilte in mijn vaak razende hoofd. Ik weet dat veel mensen dat zweverig of overdreven vinden, maar daar liet ik mij al eerder over uit ;-).

Related Articles

Responses