Waarom mediteren niks met zweverig te maken heeft

Mediteren zweverig

Mediteren. De een zweert erbij, de ander zet het graag zo snel mogelijk weg als zweverig, niet realistisch en voor gekkies. Laten we dan maar meteen met de deur in huis vallen, ik ben een gekkie!

Als ik in groepen met voor mij ‘nieuwe’ mensen vertel dat ik dagelijks, en soms wel twee keer per dag, mediteer, schieten de vooroordelen mij om de oren. Ik ben toch heel nuchter? Ik heb helemaal geen geitenwollensokken aan? Maar, je hebt ADHD, dan kun je toch helemaal niet stilzitten?

Dat klopt, stilzitten is niet echt mijn hobby. En juist daarom is het mediteren goed voor mij. In mijn ogen zijn de mensen die het hardst schreeuwen dat het niks voor hen is, de mensen die het het meest kunnen gebruiken. Hoe drukker jij in je hoofd bent, hoe waarschijnlijker het is dat stil zitten en je focus op jouw ademhaling leggen op jouw zenuwen werkt. Wees nou eens eerlijk, hoe vaak heeft die ‘gedachtespiraal’ van stress en zorgen je nou √©cht iets opgeleverd? En wie heeft er last van als jij even met je billen op een stoel gaat zitten, en een paar keer ademhaalt? Niet zoveel zweverigs aan ūüėČ

Als de wetenschap het zegt, is het waar

Als je mij niet gelooft, geloof dan de wetenschap maar! Regelmatig mediteren heeft veel bewezen voordelen, kijk maar:

  1. Onderzoek van de UCLA wijst uit dat de hersenen van mensen die regelmatig mediteren, minder snel verouderen. 
  2. Op Yale vonden ze dat mensen die mediteren makkelijker een halt konden roepen aan hun negatieve gedachtespiralen (het ‘ malen’), en daardoor gelukkiger zijn.
  3. In¬†the sunny state Californi√ę concludeerden wetenschappers dat meditaties kunnen leiden tot een verhoogd concentratievermogen.
  4. Mediteren en mindfulness vermindert angsts, volgens dit artikel in de Journal of Psychosomatic Research. Op basis hiervan is zelfs een therapievorm ontwikkelt: Mindfulness Based Stress-Reducation (MBSR).
  5. Geen gortdroog onderzoek, maar in een toegankelijke TedX Talk legt neurowetenschapper aan Harvard Sara Lazar uit hoe meditatie onze hersenstructuur (ten goede) verandert. Binnenkort meer over onze hersenstructuur en de samenhang met stress, maar weet voor nu alvast dat Sara bewijs vond dat de onderdelen van ons brein die onze emoties reguleren, impulsen beheersen en empathie stimuleren groter werden, terwijl het onderdeel dat zorgt voor stress en angst juist kleiner werd. 

(Nog) niet overtuigd? Probeer het gewoon eens uit, je kunt er immers niets mee verliezen, alleen een wereld mee winnen!

Related Articles

Responses