De 3 pijlers van een rustig(er) hoofd

Rustig hoofd

Stress. We hebben het allemaal. En je bent hier waarschijnlijk omdat je daarvan iets minder, en een rustig hoofd wat vaker zou willen hebben. Waar begin je dan? Laten we daar samen eens in duiken. Er zijn drie pijlers waar bijna alle tips en tricks aangehangen kunnen worden: taal, focus en fysiek.

Taal

De pijler taal omvat een hoop. In het kader van verbeter de wereld, begin bij jezelf, beginnen we bij de taal die jij tegen jezelf gebruikt. Wat zeg jij op dagelijkse basis tegen jezelf? Wat zeg je als je een fout maakt? Denk je ‘ach, volgende keer beter’ of vervloek je jezelf omdat je weer een fout hebt gemaakt? En als je dat laatste doet, hoe lang blijf je daarin hangen? Als er nieuwe kansen voorbij komen, denk jij GAAAAAAAN, of ben je bang dat je het niet zou kunnen?

Stap 1 om minder stress te ervaren, is om die dialoog in je hoofd aan te pakken. Weg met alle negatieve gedachten, woorden en overtuigingen. Daaaaaag, pessimisme. Als je hier meer over wilt weten, is het boek ‘Ik ken mijn ikken’ misschien wat voor jou!

Stap 2 is om ook hoe jij praat met anderen aan te pakken. Hoeveel tijd ben jij bezig met negatief praten over anderen, met anderen? Dit kan een pijnlijke constatering zijn, maar guess what: het is een voedingsbodem voor negativiteit. Dus: voortaan als je lekker al je irritaties aan het ventileren bent bij een vriend(in), gooi daar nou niet meteen een oordeel over die ene college/teamgenoot/studiegenoot bovenop. Scheelt een hoop stress.

Focus

Stel: je hebt een wit vel met één zwarte stip in het midden. Waar focus jij je op? De zwarte stip in het midden, of het hele witte vel? Focus jij je op dat ene negatieve stipje, of op alles waar geen zorgen bij komen kijken? Focus jij jezelf op alles wat níet lukt, of op alles dat wél lukt? Het leven is een feestje, maar je moet wel zelf de slingers ophangen!

Fysiek

Deze kennen we wel hè? Maar, vinden we niet leuk, hè? Ik heb zelf Data Science gestudeerd, en daar zeiden we altijd ‘trash in, is trash out‘. En dat geldt eigenlijk ook voor jouw lijf. Zooi erin, is een slecht humeur eruit. De basis van jouw fysiek heeft weer 3 sub-pijlers: bewegen, slapen en eten/drinken. Dus, gooi af en toe tóch even een extra paprikaatje of courgette door je avondeten, ga eens wandelend of fietsend naar de campus in plaats van met het OV en als je toch al bezopen bent, hoeft dat ene extra biertje misschien ook niet nodig meer. Ik houd zelf van een goed glas wijn tijdens een goede borrel (als mr. Rona het toelaat), dus dit is bij mij een van de laatsten die eruit gaat. Omdat ik mij wel bewust ben van dit verband, zit deze stap in m’n ‘crisispakket’. Als ik echt even niet goed ga, m’n to do-lijst overstroomt en ik denk dat ik gek word (of als Mark weer eens een persconferentie belegt), trek ik even alle banden weer aan, en eigenlijk altijd helpt dat wel.

Onder deze drie pijlers komt de komende tijd nog veel meer content beschikbaar, dus houd het in de gaten!

Related Articles

Responses